söndag 25 september 2011

Svamp, bradmän, hundar och födelsedagar!

I Fredags begav jag och mamma oss ut på ytterligare en svamptur! Skogen levererade vill jag lova och vi fyllde nästan en hel korg!

Men väl ute i skogen så luktade det som om någon eldade, vi följde röken och kom fram till en glöd under en gran. Vi försökte stampa och kväva de pyrande områdena vilket nästan resulterade i att det blev värra. Jag ringde brandkåren i Stockholm för rådgivning där jag fick en utskällning av en bradman för att jag inte ringde 112.
- Det är ingen livsfara och det brinner inte, svarade jag på varför jag inte ringde larmcentralen!
- Avvakta ett tag då och sen ringer ni 112, svarade brandmannen.
Jag och morsan plockade svamp och avvaktade för att sedan komma tillbaka till ungefär samma, om inte värra glöd. Jag rinde då 112! Vi gick och mötte upp brandmännen ute vid vägen 15 minuter bortsom var väldigt trevliga och förklarade att brandrisken var så pass liten att de inte behövde vidta några åtgärder. Han hälsade oss en trevlig middag och sneglade på vår fulla svampkorg och hoppade in i trucken igen. Morsan hade nog hellre bjudit in honom på svampmiddag men vi skulle vidare.

Jag och morsan hoppar in i min fina Cit-o-träng och ska fara mot södertälje där vi lovat att hämta en hund, Titus, som vi ska passa under en vecka. Vi hinner köra tre meter innan vi kan konstatera att något är fel, avgassystemet har rostat av och ligger i backen. Ett samtal till min kära mormor så ordnade det sig och vi kunde låna hennes bil så länge. Lite skön rusningstrafik på det också så att vi blev riktigt stressade och kom 45 min försent för att hämta Titus som satt och väntade på ett hundhotell. Men gladare hund får man nog leta efter när vi kom.
Finbesök utav Titus!
Kvällen bjöd på födelsedagskalas och jag hade en helt underbar kväll tillsammans med Lovisa och Christelle, det tackar jag för!
Gårdagen var härlig, svampen som vi plockat skulle rensas vilket jag åkte på, sex timmar senare var allt färdigputsat! Då var det bara att fara till nästa födelsedagsbarn Pernilla som bjöd på en heeelt fantastisk middag! Underbar kväll det med!

Efter 2 timmar!

4 timmar

5 timmar

6 timmar
Idag ska jag göra pannkakstårta till min käre vän Lovisa som fyller år!

Hej hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar